NEVŞEHİRLİ ÜNLÜ MÜZİK ADAMI; ŞEKİP AYHAN ÖZIŞIK

Adnan Saygun’dan sonra Nevşehir doğumlu  ünlü müzik adamından birisi de  Şekip Ayhan Özışık’tır. Nevşehir doğumlu olan  Şekip Ayhan Özışık yaşamını, Nevşehir, Ankara ve İstanbul’da sürdürmüştür.

http://www.gulsehir.org.tr/images/%C5%9Fekip%20ayhan%20%C3%B6z%C4%B1%C5%9F%C4%B1k.png

Şekip Ayhan Özışık, 2 Şubat 1932 tarihinde o zaman ilçe olan Nevşehir’de dünyaya geldi. Bazı kaynaklarda Ankara’da doğduğuna dair bilgiler vardır. Ancak ailesinin Nevşehir kökenli olduğu sabittir. Soyad Kanunun çıkması ile birlikte 1934 yılında Özışık soyadını alan Raşit ve Şaziye Özışık çiftinin oğludur. Müzik tarihçilerinin tespitlerine göre Özışık, daha altı yaşındayken müzik dersleri almaya başladı. Yakınlarının beyanlarına göre ud çalmayı kendi başına öğrendi. Ailesi onun müziğe olan ilgisini gördüğünden, kendisine engel olmadığı gibi, destek de olmuştur.

Özışık, ailesinin iş durumu sebebiyle İlkokulu Ankara’da bitirmiştir. Daha sonra ailesi ile birlikte İstanbul’a yerleşmiştir. 1942 yılında Haydarpaşa Lisesi'ni bitirmiştir. Üsküdar Musiki Cemiyeti’nde o zamanın ünlü müzik eğitimcisi Emin Ongan’la, İleri Türk Musikisi Konservetuarı'nda Laika Karabey'le ve Ankara Radyosu'nda İzzettin Ökte ile beraber çalıştı.1952-1954 yıllarında Mamak Muhabere Okulunda askerliğini yedek subay olarak tamamladıktan sonra 1958 yılında Ankara radyosuna girmiştir.

1958-1966 yılları arasındaki dönemde Ankara Radyosu'nda ve 1966-1981 yılları arasındaki dönemde İstanbul Radyosu'nda ud sanatçısı olarak çalışan Özışık, 1958 yılında ilk bestesi olan ve güftesi kendine ait "Belki bir sabah geleceksin" şarkısını Rast Makamı'nda besteledi (Vikipedia). Kendisi iyi bir udi ve bestekar olarak yaşamını tamamlamıştır.

 Özışık’ı tanıyanların anılarında anlattıklarına göre; Özışık’ın "Belki Bir Sabah Geleceksin” isimli bestesinden önce bestelediği bazı bestelerin ilgi görmemesi sebebiyle ve bestelediği şarkıları da kayda değer bulmadığı için yakmıştır.

Türkiye’de ilk altın plak Grafson şirketi tarafından “İçin için yanıyor” isimli esere verilmiştir.

Karcığar makamından bestelediği, “Unutmadım seni ben unutmadım, her zaman kalbimdesin / Aylar, yıllar geçti, söyle sen neredesin / Anlaşıldı, sen geri dönülmeyen yerdesin / Unutmadım, unutamadım seni ben, her zaman bendesin“ isimli şarkının hikâyesi oldukça dramatiktir.

Şarkılarında en çok Nihavent, Bûselik, Muhayyer Kürdî gibi batı müziğinin tonal yapısına uygun makamları kullanmıştır. Bu iki makam dışında Rast, Hüzzam ve Hicaz gibi makamlarla da sevilen şarkılar bestelemiştir. Şarkılarının neredeyse tamamında usul olarak Düyek’i kullanmış, sadece birkaç şarkısında Semai ve aksak gibi usulleri kullanmıştır.

Yaşadığı dönemde ünlü olan Yesari Asım Arsoy ve Sadettin Kaynak gibi bestecilerden etkilenerek o dönemde piyasada olan şarkıları benimsemiştir. Türk müziğine ciddi katkılar sağlamış, unutulmaz eserler bırakmıştır.

Sanatçı Şengül hanımla evlendi. Evlilik döneminde şarkılar bestelemeye ara vermedi. Sanatçının Şengül hanımla evliliğinden Ayşen isimli bir kız, Hakan ve Raşit adında iki erkek çocuğu oldu. Sanatçı, Ilgaz Benekay ve Ümit Mutlu gibi müzik adamlarının de yetişmesine katkı sağlamıştır.

Türk müzik tarihine ismini altın harflerle yazdıran ud virtözü olan Türk Sanat müziği sanatçısı olan Özışık, 17 Nisan 1981 tarihinde gırtlak kanseri sebebiyle İstanbul Cerrahpaşa Hastanesi'nde hayatını kaybetmiştir. Mezarı istanbul’da Zincirli Kuyu Mezarlığındadır.

Sanatçının pek çok eseri Türk sinemasında hala  fon müziği kullanılmaktadır.

Şekip Ayhan’ın şarkıları Yeşilçam filmlerinin hem fon müziklerinde, hem de şarkıların üstüne kurulan senaryolarda oldukça yoğun bir şekilde kullanılmıştır. Bunun dışında Şekip Ayhan Özışık  birkaç filmin müziklerini bizzat kendisi yapmıştır.

Bu filmler:

1963’te senaryosunu Bülent Oran’ın yazdığı, yönetmenliğini Semih Evin’in yaptığı, başrollerini Turgut Özatay, Gülgün Ok, Ulvi Uraz, Hüseyin Baradan ve Muazzez Arçay’ın oynadığı “Menekşe Gözler”,

1964’te senaryosunu yine Bülent Oran, yönetmenliğini Arşavir Alyanak, başrollerini Ayhan Işık, Hülya Koçyiğit, Sadri Alışık, Hulusi Kentmen ve Şaziye Moral’ın oynadıkları “Taşralı Kız“,

1965’te senarist ve yönetmenliğini Nejat Saydam’ın yaptığı, başrollerini Tanju Gürsu, Selda Alkor, Nuri Altınok, Reha Yurdakul’un oynadığı “Çiçekçi Kız“dır.

Aynı yıl, senaryosunu Sadık Şendil ve İhsan İpekçi’nin yaptığı, Ertem Eğilmez’in yönetip, başrollerini Selda Alkor, Kartal Tibet, Ali Şen, Hulusi Kentmen ve Münir Özkul’un oynadıkları “Senede Bir Gün“ isimli filmlerin müziğini de yapacaktır.

Besteleri:

Acem Kürdi – Düyek Bir bahar akşamında yine bana dönsen
Acem Kürdi – Düyek Bir gün bana geleceksin yıllardan sonra
Acem Kürdi – Semâî Seni çok seviyorum her zaman seveceğim
Acem Kürdi – Semâî Son verelim gel bu aşka
Buselik – Düyek Geceleyin bir ses böler uykumu
Buselik – Yürük – Semâî Güzel olmaya güzel güzelsin diyemem ki
Buselik – Semâî Olsamdı ben semâ olsandı sen hevâ
Buselik – Yürük Semâî Senindir bu şarkı senindir yeşil gözlüm
Buselik – Sengin Semâî Dalma gönlüm dalma hayâle Hisar
Hicaz – Düyek Açık bırak pencereni örtme perdeni bu gece
Hicaz – Düyek İstanbul’ da Boğaziçi’ nde bir garip Orhan Veliyim

Hicaz – Düyek Düşünme öyle derin…
Hicaz – Aksak Ne söylesem nâfile gönül söz dinlemez
Hicaz – Düyek Gönlümde açmadan solan bir gülsün
Hüseyni –Y. Semai Gözlerime bakmasaydın yüreğimi yakmasaydın

Hüzzam - Düyek Aylar yıllar geçti yok senden bir haber
Hüzzam - Düyek Kalbimin sahibi sensin orda yalnız sen varsın
Hüzzam – Düyek Menekşe gözlerde hiç vefâ yokmuş
Karciğar – Düyek Çok yazık gençliğim yolunda oldu ziyan
Karciğar – Aksak Senin güzel yüzünü senin şirin sözünü
Karcığar – Düyek Unutmadım seni ben her zaman kalbimdesin
Kürdilihicazkar – Düyek Hani vedâ etmiştin
Kürdilihicazkar – Düyek Sen akşamlar kadar büyülü ve sıcak
Muhayyer Kürdi – Düyek Ah şu yalnızlık gözümde yaşlar
Muhayyer Kürdi – Düyek Bakarım yollarına neredesin
Muhayyer Kürdi – Düyek İçimizde bir bahar olsun
Muhayyer Kürdi – Düyek İçin için yanıyor yanıyor bu gönlüm
Muhayyer Kürdi – Düyek Neredesin
Muhayyer Kürdi – Düyek O beni bir bahar akşamı terk edip gitti
Muhayyer Kürdi -Düyek Rüzgâr söylüyor şimdi o yerlerde

Muhayyer Kürdi – Semâî Yalnızım bu diyarda
Nihavend – Düyek Aşkımı bilmedin gözyaşım silmedin
Nihavend – Düyek Bahar gelmiş n’eyleyim
Nihavend Durma öyle kederli.
Nihavend – Düyek Ellerim böyle boş boş mu kalacaktı
Nihavend – Düyek Hasretinle aranda ben mekik dokuyorum
Nihavend – Düyek Ne çabuk geçiverdi o eski günlerimiz
Nihavend – Düyek Ne zaman geleceksin bu kaçıncı bahar
Nihavend – Düyek Ömrümün güzel çağı içimdeki bin heves
Nihavend – Düyek Tek resim senden kalan göğsümün üzerinde
Nihavend – Düyek Ufacık tefeciktin yemyeşil gözlerin vardı
Nihavend – Düyek Unut onu gönlüm unut onu sende
Nihavend – Düyek Yine hazan mevsimi geldi
Nihavend Yüzüme bakıyor çapkın

Rast – Düyek Belki bir sabah geleceksin lâkin vakit geçmiş
Rast – Düyek Gülüşün cana yakın pek kaçamak sözlerin
Rast – Düyek İçimde bir yangın var sönmüyor bilir misin
Rast – Düyek O muydu yanımdan geçen
Rast – Düyek Saçların târ ü mâr gözlerinde nem ateşe benzer

Segah – Düyek Ağlar sensiz şu gönlüm için için derinden
Sûzinâk- Aksak Çapkın seni gidi çapkın seni
Uşşak – Düyek Gün gelir de beni unutursun demiştin
Uşşak – Düyek Unutamam seni ahar

Yararlanılan Kaynaklar;

- 35. Sanat Yılında Avni Anıl, Anadolu Basımevi, İstanbul, 1979, s.35

-Faruk Güçlü ,Hak Gazetesi,30 Eylül 2016